۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است
-
گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم ــ محمدحسن جعفری: میان فرماندهان سپاه در سالهای جنگ، 3 نفر از بقیه سنوسال بیشتری داشتند و به پیرمردهای سپاه معروف بودند، یعنی در مقطعی که میانگین سن فرماندهی 23 تا 25 سال بود، اینها سی و یکی دو سال داشتند.
از این جمع سهنفره، نورعلی شوشتری در مهرماه سال 88 در بلوچستان و حسین همدانی در مهر سال 94 در جاده دمشق به حلب به شهادت رسیدند و محمدجعفر اسدی تنها بازمانده آن جمع است که اندکی پیش از شهادت سردار همدانی، جایگزین او بهعنوان فرمانده نیروهای مستشاری سپاه در سوریه شده بود.
سردار اسدی متولد سال 1327 در روستای مهدیآباد شیراز است و اکنون 71 سال سن دارد. او پیش از انقلاب اسلامی برای امرار معاش به کشور کویت رفت و در اوج مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی به کشور برگشت و با نهضت انقلاب اسلامی همراه شد؛ بهدنبال مبارزات انقلابی همراه با خانواده خود به نورآباد ممسنی مهاجرت کرد و در آنجا با آیت الله مدنی (شهید محراب) که به آن شهر تبعید شده بود، آشنا شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیش از آنکه سپاه استان فارس تشکیل شود، حکم تأسیس سپاه نورآباد را از جواد منصوری اولین فرمانده سپاه دریافت کرد و با شروع جنگ تحمیلی همراه با گروهی از جوانان نورآباد عازم خوزستان شد، ابتدا به پادگان گلف رفت و سپس مسئول محور فارسیات و پس از آن مسئول محور آبادان شد. با تشکیل تیپهای سپاه، تیپ امام حسن مجتبی(ع) بهفرماندهی وی تشکیل شد و پس از آن به قرارگاه فتح رفت.
در سال 1361 با سازماندهی تیپها بر اساس تقسیمات جغرافیایی (استانی)، فرماندهی تیپ 33 المهدی(عج) را بهعهده گرفت و تا پایان جنگ فرمانده این یگان ماند و در عملیاتهای بزرگی همچون رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر 1 و 2، خیبر، بدر، والفجر8، کربلای 4 و 5 و عملیات مرصاد یگان خود را فرماندهی کرد.
سردار اسدی پس از جنگ بهمدت 4 سال فرمانده لشکر 31 عاشورا و سپاه پنجم باقرالعلوم(ع) در شمالغرب کشور بود. وی پس از آن به ستاد کل سپاه رفت و بهمدت یک سال معاون بازرسی سپاه شد.
اسدی همچنین 6 سال فرمانده لشکر 19 فجر استان فارس شد و پس از آن به تهران آمد و به جانشینی فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد. این سردار دوران دفاع مقدس، پس از 6 سال جانشینی فرماندهی نیرو، به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و بهمدت 3 سال جانشین بازرسی ستادکل شد.
وی در تیرماه سال 87 با حکم فرمانده معظم کل قوا به سمت فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد و تا اردیبهشت سال 88، عهدهدار این مسئولیت بود.
اسدی سپس به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و پس از آن برای چند سال در لبنان و سوریه حضور یافت و حتی فرماندهی نیروهای ایرانی در سوریه را نیز بهعهده گرفت. او اکنون معاون بازرسی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) است.
آنچه در ادامه خواهید خواند، مشروح گفتگوی تفصیلی خبرنگار تسنیم با سردار محمدجعفر اسدی در قالب سلسله گفتگوهای "با فرماندهان" است.
برای مطالعه به ادامه مطلب بروید -
۲۰ تیر ۹۸ ، ۲۰:۳۶ ۰ نظر
گروه سیاسی روزنامه ی خراسان - تروریست های منافقین از زمانی که با پیگیری های دولت آمریکا در دوره اوباما به خصوص جان کری، به کمپ تیرانا در آلبانی منتقل شدند، اقدامات جدیدی علیه امنیت ایران طراحی کردند که مهم ترین این اقدامات، هشتگ سازی های تروریستی و جعلی درباره شرایط ایران بود. هشتگ هایی که ذهن و فکر مردم ایران را هدف قرار می دهد. هشتگ هایی که توسط کسانی ساخته می شود که روزگاری در دهه 60 و بعد از آن جلادها و قاتلان بالفطره ای بودند که هزاران نفر از مردان و زنان بی گناه ایران را به شهادت رساندند. اکنون که به برکت امنیت مثال زدنی ایران، این تروریست ها دست شان از جسم و جان مردم ایران کوتاه شده، با ساخت سوله های متعدد در کمپ تروریستی خود به هشتگ سازی برای ناامن کردن روح و روان مردم ایران روی آورده اند. روزنامه خراسان در گزارش پیش رو، ابعاد جدیدی از این اقدامات و نیز جزئیات ناگفته ای از شرایط گروهک تروریستی منافقین را منتشر می کند. بخشی از این اطلاعات در مستند «سناریو» که شب گذشته از صدا وسیما پخش شد، ذکر شده است اما بخش هایی از آن همچون جمله ای که مسعود رجوی سرکرده تروریست ها سال گذشته خطاب به هم قطارانش گفته است، نوع بیماری مریم رجوی، تصاویر جدید از اعضای این گروهک تروریستی، فرایند هشتگ سازی در سوله های منافقین و نیز جزئیاتی از نقش مستقیم این تروریست ها در حادثه فجیره، موضوعاتی است که روزنامه خراسان برای نخستین بار منتشر می کند. می گفتند مسعود رجوی به درک واصل شده اما همین پارسال به هم قطاران خود گفته بود: اگر جمهوری اسلامی 40 سالگی اش را دید در «اشرف 3» را باز می کنم تا به خانه تان بروید! او که مرد این کار نبود، اما شاید به خاطر همین اعتماد به نفس وافر و وعده های خیالی بود که حامی دیروزش در کاخ سفید معتقد بود جمهوری اسلامی جشن 40 سالگی را نخواهد دید! هر چند نمایش های تکراری آنان تمامی ندارد و در آخرین مورد قرار است هفته آینده هم یک شوی ضدایرانی دیگر در آلبانی برگزار کنند (البته از دی ماه 96 دست و پای زیادی زدند که شرحش بماند برای بعد) اما رد شدن سن نظام اسلامی از 40 سالگی خیلی از معادلات را برای سازمان منافقین تغییر داد؛ نگاه اروپا به آن ها تا حدی عوض شد و کار به جایی رسید که مقامات کاخ سفید و حتی جان بولتون هم به رغم ادامه حمایت های سیاسی و مالی که دیروز هم نماینده ایران در سازمان ملل به بخشی از آن اشاره کرد، عملاً داعشی های وطنی را از کیسه دارایی شان کنار گذاشتند.آن چه شب گذشته سیمای جمهوری اسلامی نشان داد تنها بخش کوچکی بود از مدارک جدید دستگاه های امنیتی کشورمان علیه تروریست های بالذات منافقین و سازمانی جنایتکار و خونریز که شواهد نشان می دهد امروز جز حکام تهی مغز سعودی، کسی آن را به حساب نمی آورد. سکانس اول: ساعت 10:30 صبح؛ 31 خرداد 98 [تصویری از تجمع منافقین که جمعیتی محدود و منفعل را نشان می دهد] قرار بود منافقین برای نخستین بار یک میتینگ گسترده را در مقابل ساختمان وزارت خارجه آمریکا برگزار کنند و این بار به جای گردشگران و اتباع غیرایرانی، اعضای خود را به توری ضدایرانی ببرند. حدود دو هزار بلیت از اروپا به مقصد آمریکا تهیه می شود. اما برخلاف پیش بینی ها دستگاه های امنیتی آمریکا با محوریت جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا چون مهرهای بی ارزش با آنها بازی می کنند و به آن ها روادید نمی دهند. از بین رفتن هزینه بلیت های تهیه شده از یک سو و ضربه سختی که به حیثیت سران منافقین خورده از سوی دیگر، نگرانی ها را برای مریم رجوی بالا می برد. او که به تازگی به شکل جدی تری با سرطان [روده] هم دست و پنجه نرم می کند، به هر شکلی هست قصه را جمع و جور می کند و مثل همیشه با اجیر کردن گرسنگان حاشیه شهر تجمعی را برگزار می کند که تصاویر به دست آمده از آن نشان می دهد تنها جمعیت محدودی شامل اتباع ایرانی و غیرایرانی آن را مدیریت می کنند. چنان که تجمع بعدی در برلین با جمعیتی اندک و آبروریزی تمام عیار برگزار شد. آغاز تغییر نگاه فرانسه به فرقه رجوی شاید بپرسید چرا منافقین مجبور شدند در مقابل وزارت خارجه آمریکا تجمع کنند. علت آن را باید در لغو مراسم سالانه «ویلپنت» در سال جاری جست وجو کرد. مراسمی که از سال 2003 به بعد در سالروز آزادی مریم رجوی از بازداشت و حصر دستگاه اطلاعاتی فرانسه برگزار می شود. هر چند مریم قجر عضدانلو به اتهام پول شویی و برنامهریزی برای انجام عملیات تروریستی در سال 82 دستگیر شد، اما آزادی سریع او و حمایت همه جانبه دستگاه امنیتی و پلیس فرانسه از وی نشان می دهد که ادعاهای حقوق بشری اروپایی ها چندان اعتباری ندارد. با این حال در 15 سال گذشته سابقه نداشته دولت فرانسه از برگزاری مراسم «ویلپنت» جلوگیری کند. ضربه دوم فرانسه به منافقین، تعطیلی قرارگاه اطلاعاتی اُوِر بود این قرارگاه در سال های اخیر به محلی برای برنامه ریزی ها و جلسات رهبریت فرقه رجوی تبدیل شده بود. تعطیلی این قرارگاه موجب شده بود مریم رجوی هم مانند دیگر اعضای این گروهک، آلبانی نشین شود تا ایامی سیاه تر و بدتر از عراق را تجربه کند. عربستان؛ تنها حامی فعلی منافقین کاهش حمایت های آمریکا و اروپا از منافقین، آن ها را به این صرافت انداخت که یک منبع قابل اتکا برای خود دست و پا کنند. چه گزینه ای بهتر از حاکمان ضدایرانی سعودی که فلسفه وجودی خود را در مرزبندی با ایران اسلامی تعریف کرده اند. آن ها با آغوش باز فرقه رجوی را پذیرا شدند تا یادآور الطاف صدام حسین در حمایت از این گروهک باشد. محدود ماندن حامیان واقعی منافقین به رژیم مرتجع سعودی، روز به روز عیان تر می شود. درباره رابطه سعودی ها و این سازمان هم که در ماه های اخیر به اندازه کافی سند رو شده است؛ از سند واریز پول برای منافقین بگیرید تا سخنرانی ترکی فیصل رئیس اسبق دستگاه سعودی در نشست منافقین. سوله های تروریسم مجازی اگر روزی منافقین جان مردم را هدف ترورهای خود قرار می دادند، امروز به برکت امنیت ایجاد شده دست آن ها از جسم مردم کوتاه شده، اما همچنان افکار و اعتقادات مردم در معرض تجاوزات آن هاست. آنان با استفاده از بستر فضای مجازی همه روزه به هشتگ سازی علیه ایران اسلامی مشغول هستند که در این زمینه هم گفتنی بسیار است. اما نکته مهم ناتوانی این فرقه در جذب اعضای جوان است. از سوله های تروریسم سایبری منافقین تصاویری به دست آمده که در آن مشتی پیرمرد و پیرزنِ درمانده مجبورند صبح تا شب در فضای مجازی فعالیت داشته باشند. روال کار آن ها به این شکل است که از ابتدای ساعت اداری آموزش دیده و سپس از ظهر شروع به فضاسازی در فضای مجازی می کنند. در انتهای شب نیز بازخورد کار روزمره خود را مرور و سوژه هایی را که باید برای لجن پراکنی علیه جمهوری اسلامی در روز بعد کار کنند، بررسی می کنند. اسارتگاه اشرف در عراق، اسکانی موقت در فرانسه و سپس کمپی محصور در روستایی در نزدیکی تیرانا سرنوشت دهه های اخیر فرقه رجوی است. فرقه ای که امروز مجبور است حتی مرگ و زندگی عنصر اصلی خود یعنی مسعود رجوی را در هاله ای از ابهام قرار دهد و به رغم زندگی مخفیانه و ذلت بار او در آلبانی، درباره او سخنی نگوید. بیماری مریم رجوی سرکرده عملیاتی این گروه (که مجبور است در نیم ساعت، 10 بار آب بنوشد!) در کنار رسوایی روزافزون این سازمان و تشدید جداشدگی کادرهای ظاهراً وفادار معضلاتی است که رجوی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند تا مجبور باشند به جای وعده های جدیدی مانند تابستان داغ و بهمن 97 به فکر مشکلات خود باشند. آن چه نوشته شد گوشه ای از وضعیت رقت بار فرقه تروریست رجوی بود. در گزارش شب گذشته صداوسیما وعده داده شده که در سلسله مستندهای بعدی، اسناد محرمانه دیگری از وطن فروشی ها و جنایات گروهک تروریستی منافقین منتشر خواهد شد. اسنادی که با اشراف بالای سربازان گمنام امام زمان (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) به دست آمده است. خبر مرتبط فجیره؛ مظهر خوش خدمتی منافقین به آل سعود نقطه عطف تعامل منافقین با سعودی ها، پروژه انفجار نفتکش ها در بندر فجیره امارات بود. سناریویی که با طراحی دستگاه های امنیتی اسرائیلی و پادویی منافقین بنا بود به یک 11 سپتامبر برای انزوای ایران (یا در حالت خوش بینانه حمله محدود به ایران) تبدیل شود، اما نافرجام ماند. انگیزه سازمان برای این کار، نشان دادن قدرت خود و احیای مجدد روحیه از دست رفته بود. پروژه واگذار شده استخبارات سعودی به منافقین عبارت بود از: تحریف واقعیات حادثه خودزنی نفتکشهای بندرفجیره و انتساب آن به جمهوری اسلامی. در مقابل سعودی ها متقبل می شوند که «تمام هزینههای ناشی از به هم خوردن مراسم سالانه در فرانسه و آمریکا را بپردازند.» در فاز اجرایی گردانهای تروریسم مجازی و روانی منافقین در آلبانی به استعداد دهها هزار اکانت، گروه و کانال جعلی فارسی و عربی در شبکههای اجتماعی وارد عمل و منشأ روزانه هزاران پیام فیک می شوند. اما واکنش کاربران فضای مجازی نیز جالب توجه بود. آن ها با هشتگ #یازده_سپتامبر_عربی دست به افشاگری علیه این سناریوی عبری-عربی زدند. این هوشیاری علل مختلفی داشت که به برخی از آن ها ذیلاً اشاره می شود؛ * افشای فایل صوتی مکالمه تلفنی شهرام فاخته عضو رسمی و مسئول یگان سایبری گروهک تروریستی منافقین با حسین داعی الاسلام عضو دیگر این گروهک در آمریکا [این ضربه به حدی کاری بود که منافقین نتوانستند کوچک ترین تکذیبیه ای صادر کنند.] * توئیت یک کاربر عرب زبان به نام «@without__shadow» که به نظر می رسد یکی از مأموران رده بالای اماراتی است و به اسنودن عربی معروف است: او در توئیت خود صراحتاً از نقش سیستم های امنیتی سعودی در هدف قرار دادن کشتی های بندر فجیره خبر داد. * روشنگری برخی چهره ها مانند ظریف و تریتا پارسی درباره سوء استفاده غربی-عربی-عبری از سناریوی فجیره * بازخوانی خبر یک روزنامه کویتی که اردیبهشت ماه خبر داده بود تعدادی از منافقین در تلاش برای خرید قایق های تندرو و خرابکاری در خلیج فارس بوده اند.
۲۸۳ امین شعبانی -
۱۹ تیر ۹۸ ، ۰۹:۰۳ گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس ۰ نظر
بسم تعالی
در اولین پست در رابطه با گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس به موارد اهمیت این موضوع اشاره کردیم و همچنین به شرح واقعه ی هولوکاست ایرانی پرداختیم ، در اینجا برای شما دوستان و همراهان عزیز منابع بیشتر در این زمینه قرار می دهم :
1.کتاب قحطی بزرگ نوشته ی دکتر محمد قلی مجد محقق ایرانی ساکن آمریکا که بر اساس اسناد وزارت خارجه ایالات متحده و روزنامه های ایران چاپ شده در دوران مورد بحث کتاب تالیف شده است.2. مستند اشغالحجم : 22 مگابایت3.مستند قحطی بزرگ ایرانلینک تماشای مستند از آپارات :4.فیلم یتیم خانه ی ایران
۲۵۲ امین شعبانی -
۱۹ تیر ۹۸ ، ۰۸:۴۵ گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس ۰ نظر
بسم تعالی
گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس _معرفی موضوعات مهم_قسمت اول
در موضوع گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس اولین شاخه ای که باید برای آشنایی با این موضوع به آن بپردازیم ،اهمیت گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس بوده از جمله مواردی که در این راستا و با شناخت این موضوع به آن دست میبایم می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1-ارتباط بین آشنایی با تاریخ دفاعی ایران و شناخت حادثه ی مهم دفاع مقدس را بهتر درک کنیم.
2-مقدمات لازم برای تهیه ی یک گفتمان در جامعه را بشناسیم.
3-تاریخ دفاعی ایران را بشناسیم.
4-مهمترین نظرات و خظ مشی های بزرگان را درباره ی دفاع مقدس را متوجه بشویم.
در طول تاریخ جنگ های بی شماری به وقوع پیوسته است ، و سرنوشت ملت ها و مردم های درگیر جنگ با عمل و درایت آنها زندگی آنها و نسل های بعد از آنها را رقم زده است.
اینکه ما امروز چه هستیم ؟ و چرا اینگونه ایم ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با تاریخ ما دارد .
آنتونی گیدنز می نویسد :
"جامعه شناسی بیانگر نیاز به داشتن دیدگاه بسیار وسیع تری به این پرسش است که چرا ما این گونه ایم که اکنون هستیم و چرا بدین گونه عمل می کنیم . جامعه شناسی به ما آموزد که آن چه طبیعی ، اجتناب ناپذیر ،خوب یا حقیقی می شماریم شاید چنین نباشد ، و اوضاع کنونی زندگی ما به شدت تحت تاثیر نیروهای تاریخی و اجتماعی قرار دارد . فهم شیوه های ظریف اما پیچیده و ژرف نحوه ی انعکاس زمینه های وسیع تر اجتماعی و تجربی در زندگی های فردی ما ، سنگ بنای نگرش جامعه شناختی است."
پس زندگی و اوضاع کنونی ما و جامعه ی ما عصاره ی تاریخ و اجتماع قبل از ما بوده است ، هشت سال جنگ تحمیلی حادثه ای بسیار مهم در تاریخ معاصر ما به شمار می رود ونتیجه ی آن بوده است که تایین کننده ی زندگی امروز را مشخص کرده است .
اما ما برای شناخت این حادثه چه کرده ایم؟ چقدر در پی شناخت آن قدم برداشته ایم؟
برای درک عظمت این پیروزی باید کمی به عقب نگاه کنیم .
نام هولوکاست ایرانی به گوشتان خورده ؟ می دانید چیست ؟
برای اینکه تصویری از این فاجعه در ذهنتان مجسم شود بدانید که جمعیت ایران در سال 1917 چیزی نزدیک به 20 میلیون نفر بود است ، در سال 1919 جمعیت ایران نصف و چیزی کمتر می شود جوری که 50 سال بعد از سال 1919 دوباره جمعیت ایران به 20 میلیون نفر می رسد.در اینجا به تشریح این واقعه می پردازیم .
هولوکاست ایرانی _ فاجعه ای دردناک برای مردم ایران
در جنگ جهانی اول طی سال های 1917 تا 1919 ایران با وجود اعلام بی طرفی در جنگ جهانی اول، بیشترین آسیب را از این جنگ ویرانگر دید و در حدود نیمی از جمعیت کشور قربانی مطامع کشورهای بزرگ و استعمارگر آن دوران شدند. طبق اسناد درز کرده از آرشیوهای کشورهای انگلستان و آمریکا 8 میلیون نفر تا 10 میلیون نفر از مردم ایران بر اثر گرسنگی جان باختند .
واقعیتی بسیار دردناک که بیش از 90 درصد مردم مملکت ما یا اطلاعی در مورد آن ندارند یا اینکه آنقدر اطلاعات آنها در این زمینه کم است که عمق این فاجعه را درک نکرده اند و نشناخته اند.
با کشته شدن ولیعهد اتریش در سال 1914 جرقه جنگ جهانی اول زده شد. کشورهای روسیه، فرانسه و بریتانیا تحت عنوان "دول متفق" و کشورهای اتریش و آلمان به عنوان "دول محور" آغاز شد و سپس عثمانی، ایتالیا و ژاپن نیز با پیوستن به این گروه، میدان جنگ را به آسیا و خاورمیانه نیز گسترش دادند.
در زمان آغاز جنگ جهانی اول، وضعیت داخلی ایران بسیار متزلزل بود. اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی و سیاسی و مداخله بدون حد و مرز قدرتهای خارجی، ایران را تا آستانه یک دولت ورشکسته پیش برد. هشت روز پس از تاجگذاری احمدشاه قاجار، جنگ جهانی اول آغاز شد و مستوفی الممالک نخست وزیر ایران رسما موضع بی طرفانه ایران را به دول متخاصم اعلام نمود.برای مطالعه به ادامه مطلب بروید ...
-
استاد مطهری در کتاب حکمتها و اندرزها جلد دوم اینگونه به فداکاری امام حسین علیه السلام پرداخته اند:
شهادت و قربانی دادن امام حسین (ع) آن هم با آن وضع فجیع و جانگداز، به منزله تکان سختی بود که به پیکره خواب آلود آن روز جامعه اسلامی داده شد و به منزله بانگ بیدار باشی بود که گوشها و هوشها را متوجه خطر بزرگی که به مسلمین رو آورده بود نمود و حقا کار خود را کرد.
📚 حکمتها و اندرزها ،ج ۲/ ص ۸۵
۳۰۷ امین شعبانی -
۱۵ تیر ۹۸ ، ۰۶:۵۷ دانلود کتاب ۰ نظر
دانلود مطالب پست بررسی و واکاوی حافظ از دیدگاه دکتر علی شریعتی نسخه ی کاملتر به صورت فایل PDF .
لینک دانلود مقاله ( برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید )
http://s8.picofile.com/file/8365746618/HAFEZ_SHARIATI.pdf.html
مطالعه ی حافظ از دیدگاه شریعتی درون وبلاگ :
بررسی و واکاوی حافظ از دیدگاه دکتر علی شریعتی۱۸۱ امین شعبانی -
۱۵ تیر ۹۸ ، ۰۶:۵۲ ۰ نظر
بررسی و واکاوی حافظ از دیدگاه دکتر علی شریعتی
شریعتی یک دوره مجموعة آثار در 38 مجلد دارد که در همة آنها ـ به استثنای یکی دو مورد ـ چند بار نام حافظ آمده است. این بسامد فراوان حاکی از آشنایی شریعتی با اندیشه این بزرگ ترین شاعر زبان فارسی است. توجه به این نکته که شریعتی در شرایط اجتماعی ـ سیاسی خاصی به سر میبرد که غالباً تلألؤ اندیشههای فلسفی، سیاسی، و ایدئولوژیک نوپدید، هرگونه اندیشة بومی را در سایه برده بود، اهمیت این آشنایی را دوچندان میسازد. هم چنین تعیین جایگاه شاعری و نیز اندیشه ی حافظ از زبان مردی که هر اندیشه و آیینی را به دقت نقادی میکرد و به دشواری میپذیرفت و با همة عناصر فرهنگی بومی یا بیگانه نقادانه روبهرو میشد، ارزش و اعتباری بلند دارد. شریعتی در رشته ی ادبیات فارسی تحصیل کرده بود، مطالعه ی ممتدی روی آثار شاعران و نویسندگان سرزمین خود داشت و یکی از نخستین ترجمههای نقد ادبی را پدید آورده بود. او هم شعر میسرود، هم داستان برای کودکان و نوجوانان مینوشت، و در کنار این همه، خالق یکی از شاهکارهای نثر معاصر فارسی، یعنی «کویر» بود. به علاوه تفسیرها و تحلیلهای نو و دقیقی درباره ی ادبیات داشت و صاحب نوعی نظریة ادبی و نقد ادبیات بود. از این رو توجه او به حافظ اهمیت بسیار دارد، بویژه این که او به پرداخت و ترویج نوعی ایدئولوژی متهم است و اتهام خود ایدئولوژیها نیز این است که ادبیات را ابزار قدرتجویی و وسیلة تبلیغ سیاسی میکنند؛ و بدین گونه آن را تحریف یا تباه میسازند! پس، امعان نظر در تفسیر و تحلیلهای شریعتی از حافظ و شیوه نگاه او به شعر و اندیشه وی میتواند نوع ایدئولوژی شریعتی و تفاوت آن را با ایدئولوژیهای معاصر او نیز روشن سازد.
آثار شریعتی در کنار اندیشههای تازه و بدیعی که در خود جای داده، تنیده با این گونه رویآوریها به ادبیات و فرهنگ سنتی و بومی ایران است و چنین کاری در روزهایی که توجه به سرمایههای فرهنگی بومی نوعی ارتجاع و عقب ماندگی شمرده میشد و در برابر، آشنایی با فرهنگ بیگانه نشانه ی ترقی و تجدد بود، بسیار شایسته ی درنگ و تأمل است. یک مرور کلی در فهرست اعلام آثار شریعتی نشان میدهد که اندیشه او تا چه حد با فرهنگ و ادبیات بومی سرزمین خود گره خورده است. از این میان اشاره به آثار و اندیشههای فردوسی ، سعدی ، مولوی و حافظ بیش از دیگران است. شریعتی هر یک از این شاعران را از بعد ویژهای مورد بررسی قرار میدهد. عظمت اندیشه مولوی را در تاریخ تفکر انسانی، یگانه و بیهمانند میشناسد؛ دلبستگیهای ملی و میهنی فردوسی را میستاید. بر سعدی نکتههای سخت میگیرد. اما در این میان حافظ را شاعری متفاوت میشمارد. شاعری که ـ به تعبیر او ـ هم در بند دلبستگیهای زمینی است و هم در جست و جوی ماوراء: «حافظ چیز دیگری است، نه منوچهری زمینی است و نه مولوی آسمانی، روحش فاصله ی زمین و آسمان را پر کرده است».
-
۱۵ تیر ۹۸ ، ۰۶:۴۱ ۰ نظر
سومین همایش علمی بینالمللی اربعین با اهداف گسترش نگاه علمی به پدیده اربعین، بسط فرهنگ دینی به ویژه فرهنگ حسینی با تأکید بر اربعین و همگرایی جهانی و راهکارهای وصول به آن از طریق گسترش فرهنگ اربعین با همکاری ستاد مرکزی اربعین و محوریت اجرایی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار میشود.
محورهای اصلی و تخصصی همایش شامل؛ «اربعین و چالشهای فرهنگی اسلامی در جهان معاصر»، «شیوه مواجهه رسانهها با پدیده اربعین»، «شعایر حسین، ابعاد فقهی و اقتصادی»، «بازتاب اربعین در ادب عربی و فارسی»، «حوادث تاریخی در آیین اربعین»،«جامعهشناسی پدیده اربعین»، «دیپلماسی عمومی در اربعین»، «اربعین و مقاومت اسلامی»، «ابعاد راهبردی اربعین»، «آینده پژوهی اربعین» و «جهانیسازی اربعین» است.
علاقهمندان جهت ارسال آثار در بُعد «کلامی و فقهی اربعین» میتوانند مقالات خود را با موضوعات: «اربعین، امامت و ولایت»، «آداب و سنن اربعین از منظر فقه»، «اربعین و امر به معروف و نهی از منکر» و «مبانی کلامی نهضت عاشورا از منظر مذاهب اسلامی» به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
پژوهشگران علاقهمند با ارسال مقاله در بعد «فرهنگی، تربیتی و رسانهای اربعین» نیز میتوانند در موضوعات: «اربعین، رسانه، ارتباطات و فضای مجازی»، «میراث معنوی اربعین»، «مردمشناسی فرهنگی»، «آثار تربیتی در فرهنگ اربعین»، «اربعین و فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی»، «زیارت، فرهنگ زیست جمعی و تکریم زائر»، «زیارت و تکریم و محافظت از محیط زیست»، «چالشهای فرهنگی اربعین»، «اربعین و عملکرد رسانههای جهانی»، «اربعین و گردشگری مذهبی» و «اربعین و مبجث اقتصادی» مقاله تهیه و ارسال کنند.
در بُعد «جامعهشناختی و روانشناختی اربعین» نیز موضوعات: «اربعین و مشارکت مردمی»، «اربعین و تولید و ارتقای سرمایه اجتماعی»، «حضور و نقش اجتماعی خانواده، زنان، کودکان و نوجوانان در اربعین»، «اربعین و پیوندهای فرهنگی و عاطفی اقوام و ملتها»، «چالشهای اجتماعی اربعین»، «اربعین و اقلیتها و مباحث حقوق بشری»، «اربعین، آینده پژوهشی و مطالعات آرمان شهری» و «اربعین از منظر فلسفه علوم اجتماعی» اعلام فراخوان شده است. از بُعد زائران و میزبانان اربعین نیز موضوعات: «آداب و رفتار زائر»، «سفر اربعین و الزامات آن»، «تعامل زائر و میزبان اربعین» و «میزبانی زائران اربعین» برای دریافت مقاله اعلام شده است.
این همایش هشتم مهر در تهران برگزار میشود و پژوهشگران تا ۳۱ تیر فرصت دارند چکیده مقالههای خود را در ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه و مقاله کامل خود را تا ۳۱ مرداد به نشانی http://arbaeen.atu.ac.ir ارسال کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت دبیرخانه همایش به نشانی http://arbaeen.atu.ac.ir یا دبیرخانه همایش به نشانی؛ تهران، دانشگاه علامهطباطبایی، معاونت فرهنگی اجتماعی مراجعه و یا با شماره ۴۸۳۹۳۵۰۵ – ۰۲۱ تماس بگیرید.
۱۸۲ امین شعبانی
درباره من
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق (ع) می فرمایند : " کسی که زمان خود را بشناسد ، آماج اشتباهات قرار نگیرد" .
با توجه به اوضاع کنونی فضای مجازی واجب دانستم که فعالیتی را با توجه به نیازهایی که در جامعه احساس می شود در دستور کار خود قرار دهم ، همچون گفتمان سازی دفاع مقدس ، یافتن راهکارهایی برای دفاع در جنگ نرم و غیره .
که انشالله در مسیری گام برداریم که مورد رضایت خداوند و شفائت ائمه ی معصوم قرار گیریم.
امین شعبانی هستم ، فعلا کارشناس مهندسی شیمی ، پژوهشگر و در حال تلاش برای نویسنده شدن .
طبقه بندی موضوعی
- پارامترهایی از دفاع مقدس (۱۹)
- دیگر (۹)
- نوشته های خودم (۳)
- کتاب (۴)
- معرفی کتاب (۳)
- دانلود کتاب (۱)
- ادبیات (۱)
- گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس (۲)
- شهدا (۶)
- جنگ نرم و جامعه شناسی (۱)
- گنجینه (۱)
- بزرگان اسلام (۱)
آخرين عناوين
- آیةالله العظمی حاج سید علی آقا قاضی طباطبائی
- پیام تسلیت امام خامنه ای در پی شهادت سردار کبیر سپهبد قاسم سلیمانی
- چرا باید صحیفه سجادیه بخوانیم؟
- زمان هایی که کور می شویم-یک
- چگونه میتوان با جنگ نرم بر علیه امریکا اقدام کرد-قسمت اول
- با فرماندهان | سردار اسدی
- جلادهای هشتگ ساز
- گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس _منابع بیشتر قسمت اول
- گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس قسمت اول
- عبرتی از حادثه کربلا
آرشيو
- مرداد ۱۳۹۹ (۱)
- فروردين ۱۳۹۹ (۲)
- آذر ۱۳۹۸ (۲)
- تیر ۱۳۹۸ (۱۰)
- خرداد ۱۳۹۸ (۴)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۳)
- دی ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۶ (۱)
- مهر ۱۳۹۶ (۲۲)
نويسندگان
- امین شعبانی (48)